به گزارش شهرآرانیوز، سریال «یاغی» بهکارگردانی محمد کارت که از اواخر اردیبهشتماه از شبکه نمایش خانگی فیلیمو پخش شد با یک موضوع درام و عاشقانه شروع شد؛ عاشقانه نوجوانی به نام جاوید که زندگی سختی داشته و برای رسیدن به خواستهاش وارد ورزش کشتی شده و در این مسیر با آدمهای مختلفی روبهرو میشود که هرکدام بهگونهای درسی به او میدهند. درواقع «یاغی» زندگی یک قهرمان کشتی را روایت میکند. این سریال هم موردتوجه عموم مردم و هم موردتوجه جامعه کشتیگیران قرار گرفت، بهطوری که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی درباره تاثیرگذاری این سریال گفته بود: «طبق بازخوردها و گزارشهایی که فدراسیون کشتی از سراسر کشور دریافت کرده سریال «یاغی» بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است تا داوطلبان کشتی بعد از مسابقات جهانی نروژ دوباره افزایشی قابلتوجه داشته باشند.»
به گفته عوامل فدراسیون کشتی محمد کارت تمامی نکات و زیروبمهای کشتی را بهخوبی در «یاغی» گنجانده است و شاید دلیلش این باشد که قبل از شروع تولید سریال با کشتیگیران صحبت کرده و برای واقعی نشاندادن داستان، تحقیق زیادی کرده است. پخش این سریال و کاراکتر جاوید، نوجوانان و جوانان را تحتتاثیر قرار داد؛ بهگونهای که براساس آمارهایی که وجود دارد تعداد افراد مراجعهکننده به باشگاههای کشتی افزایش چشمگیری داشته است، هرچند این افزایش در ثبتنام بهمعنی ماندگارشدن آنها در این ورزش نیست و بهگفته مدیر یکی از باشگاههای کشتی در تهران تعدادی از نوجوانان تحتتاثیر سریال «یاغی» برای ثبتنام آمدند و فکر کردند کشتی راحت است، اما مرد میدان نبودند و کمتر از یک هفته در این ورزش طاقت آوردند و بعد از باشگاه رفتند. در ادامه میزان تاثیرگذاری این سریال روی نوجوانان و جوانان را برای شرکت در ورزش کشتی بررسی کردیم که آن را میخوانید.
برای دریافت دادههای آماری به فدراسیون کشتی رفتیم؛ آمارهایی که دراختیارمان گذاشتند نتیجهگیری زیر را در بر داشت. از اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ که سریال «یاغی» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد، توجه مخاطبان بهویژه نوجوانان و جوانان را به ورزش کشتی جلب کرد، بهطوریکه براساس آمارهایی که در سال ۱۴۰۰ از بیمهشدگان وجود دارد در سه ماه، ۲۴هزار نفر بودند یعنی بیمهشدگان باشگاه کشتی در هر ماه هشتهزار نفر بیمه بودند. اما در سال ۱۴۰۱ از اردیبهشت تا تیرماه، بهطور متوسط ماهانه تقریبا ۱۴هزار نفر بیمه شدند. یعنی سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر ۷۵درصد رشد داشته است. همانطور که علیرضا دبیر، مدیرعامل فدراسیون کشتی گفته است، پخش سریال «یاغی» در ماههای گذشته، در افزایش چشمگیر تعداد مراجعهکنندگان به باشگاههای کشتی تاثیرگذار بوده است.
سریال و زندگی
معمولا وقتی فیلمها و سریالها با موضوعات جذاب تولید میشوند، خواهناخواه ذهن مخاطب را درگیر خود میکنند، بهطوریکه کسی که سریال را تماشا میکند خود را جای نقش اصلی میگذارد و میخواهد مثل او عمل کند و در ذهن خودش رویایی را میسازد؛ از اینرو در کشورهای دیگر مثل ژاپن ساخت فیلم و سریال بسیار هدفمند انجام میشود، مثلا انیمیشنهایی که ژاپن درباره ورزش فوتبال، والیبال، بسکتبال و... ساخت تا حد زیادی روی مردم کشورش تاثیر گذاشت؛ بهگونهای که در رقابتهای جهانی حضور پررنگی پیدا کردند. حالا ساخت سریال «یاغی» میتواند شروعی برای پیشرفت و علاقهمند کردن جوانان و نوجوانان به ورزش کشتی باشد. تاکنون سریالهای ایرانی زیادی بودند که روی اقشار مختلف جامعه چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ خانوادگی تاثیر گذاشتند، برای مثال علاوهبر ورزش کشتی در سریال «یاغی» بعد از قسمتی که جاوید روی کمرش تَتو یاغی میزند، تعداد افرادی که این کار را انجام دادند به نسبت گذشته بیشتر شد. در سریال «پلیس جوان» به کارگردانی سیروس مقدم که در سال ۱۳۸۰ از شبکه سه پخش شد، علاقه نوجوانان و جوانان به شغل پلیسی افزایش یافت یا در سریال «در قلب من» به کارگردانی حمید لبخنده که در سال ۱۳۷۷ در شبکه سه سیما پخش شد، تعداد علاقهمندان به ورزش بسکتبال بیشتر شد یا بعد از پخش سریال «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده که در سال ۱۳۷۳ از شبکه دوسیما پخش شد، به شکل قابلتوجهی استفاده از چادر ملی زیاد شد. البته تاثیر سریالها بر جامعه تنها روی علاقهمندی به ورزش یا شغل خاصی نبود، بلکه خیلی اوقات تحتتاثیر سریالهای هر زمان خانوادهها اسامی فرزندانشان را براساس نقش اصلی یک فیلم انتخاب میکردند، برای مثال بعد از پخش سریال «ستایش» انتخاب اسم ستایش به شکل قابلتوجهی افزایش پیدا کرد. این موضوع از چند جهت طبیعی است؛ اول اینکه دیدههای انسان میتواند تاثیر مستقیمی روی ذهن بگذارد، دوم اینکه وقتی افراد جامعه رو به یک سمت حرکت میکنند ناخودآگاه افراد زیادی در این موج و همهگیری فرهنگی شریک میشوند و گاهی فیلمسازان بهصورت عامدانه سریالی را تولید میکنند که تاثیراتی که میخواهند روی افراد جامعه بگذارند. فیالواقع در سراسر جهان تاثیرگذاری رسانه روی اقشار مختلف جامعه از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی را نمیتوان نادیده گرفت.
منبع: فرهیختگان